RYHMÄLIIKUNTA

 



METHOD PUTKISTO PILATES

MP Pilates on huippuunsa hiottu kehonhallintatekniikka, joka opettaa käyttäjälleen oman kehon tuntemusta. Se perustuu kehon keskustan hallintaan, vahvistaa syviä lihaksiasi sekä keskivartaloasi tehokkaasti, kohentaa ja ylläpitää ryhtiäsi sekä pitää selkäsi terveenä. Pilates-menetelmän kehitti 1900-luvun alussa saksalainen Joseph Pilates. Menetelmän tarkoituksena on opettaa työskentelyä sisältä ulospäin, from the inside to outside. Pilates oivalsi jo tuolloin, että ulkokohtainen liikkeen toistaminen ei anna edellytyksiä liikkeen oppimiselle, eikä näin ollen muuta liiketottumuksia paremmiksi. Pilates-menetelmä onkin tällä hetkellä kaikkialla maailmassa yksi suosituimpia kehonhallintatekniikoita.

Sen avulla saavutat:
  • voimakkaan ja sulavalinjaisen lihaksiston
  • elastisen ja notkean vartalon
  • vahvan luuston ja terveen selän
  • hyvän keskittymiskyvyn
  • kestävyyttä ja koordinaatiokykyä
  • kehon todellista hallintaa!
Harjoitteet vaativat keskittymistä, mutta palkitsevat sitoutuneen treenaajan nopeasti. Tuloksia huomaat jo muutaman harjoitustunnin kuluttua. Tunnet sekä näet ne vartalosi ääriviivoissa. Harjoittelu on syytä aloittaa peruskurssilta. Tervetuloa tutustumaan mielenkiintoiseen ja tuloksia tuottavaan MP Pilates -menetelmään.



MP Pilates sopii:
  • kaikenikäisille ja – kuntoisille liikkujille ja liikunnan aloittajille
  • urheilijoille, tanssijoille, laulajille, soittajille
  • synnytyksestä palautuville, kuntoutuville loukkaantumisen jälkeen lihasten vahvistamiseen
  • kun haluat lopullisesti eroon selkä- ja hartiakivuista
  • niille, jotka haluavat terveen ja kauniin vartalon
Peruskurssi on tarkoitettu aloittelijoille, jonka jälkeen voit jatkaa harjoittelua viikkotunneille. Yksityistunnilta saat nopeammin taatut tulokset!
Valitse viikkotunneista tasollesi sopiva tunti:
(p) Perustaso aloittelijoille ja vähemmän aikaa harrastaneille
(k) Keskitaso jo pidemmän aikaa harrastaneille
(j) Jatkotaso jo useamman vuoden harrastaneille

Method Putkisto Pilates -ohjaajan tunneilla tiedät olevasi ammattitaitoisen ohjaajan ohjauksessa. Suomessa MP Pilates -ohjaajia kouluttaa Method Putkisto Instituutti. Instituutin MP Pilates -ohjaajakoulutus on korkeatasoista noudattaen USA:n, Kanadan ja Iso-Britannian standardeja. Koulutus kestää vähintään vuoden.

"Nykytietämyksen valossa oman kehon tuntemus on perusta tehokkaalle ja virheettömälle liikkumiselle." Jarmo Ahonen


LAITEPILATES

Laiteharjoittelu antaa Pilatesharjoitteille aivan uudenlaista tuntumaa. Jousien vaste tekee harjoittelusta voimaharjoittelua ja liikkuvuus lisääntyy, koska laitteet tukevat liikeradat isommiksi.

Jos haluat haastaa kehoasi, lisätä voimaa ja liikkuvuutta ja mattotunnit ovat jo tulleet tutuiksi, on Laiteharjoittelu juuri sinulle sopiva vaihtoehto! 

Jousiseinät ja Wunda Chairit imaisevat mukaansa ja tunti kuluu ohi uskomattoman nopeasti :)





METHOD PUTKISTO

On metodi, joka parantaa kehon kokonaisvaltaista tasapainoa ja lisää oman kehon tuntemusta. Method Putkiston tavoitteena on parantaa terveyttäsi ja hyvinvointiasi koko loppuelämäksesi. Metodi korjaa kehon lihastasapainoa, nostaa ja linjaa kehon asentoa sekä tehostaa hengitystekniikkaa. Lihasjännitykset johtavat lihasten lyhentymiseen ja lihakset saattavat jäädä supistuneeseen tilaan mikä vaikuttaa lopulta ryhtiin.
  • syvävenytykset saavat lihasten syvimmätkin kerrokset pidentymään ja kehosi vapautumaan
  • syvähengitys palauttaa pallean kimmovoimaa
  • syväjumppa vahvistaa ryhtiä ylläpitäviä lihaksia
Tulokset ovat mitattavissa ja nähtävissä vartalon ääriviivojen kohentumisena ja vartalon solakoitumisena. Harjoittelu lisää fyysistä jaksamista, suorituskykyä ja hyvää oloa. Tulokset ovat suurilta osin pysyviä. Method Putkiston on kehittänyt Marja Putkisto ja metodi on saavuttanut suosiota ympäri maailmaa. Harper's Bazar-lehti (UK) nostaa Marja Putkiston toistamiseen yhdeksi maailman parhaimmista liikunnan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ammattilaisista helmikuussa 2011. Suomessa ohjaajia kouluttaa Method Putkisto instituutti. Method Putkisto -ohjaajan tunnilla tiedät olevasi ammattitaitoisen ohjaajan ohjauksessa.

Method Putkisto yhdistettynä Pilates-metodiin on todellinen voimakaksikko notkean ja vahvan kehon saavuttamiseen. Method Putkisto Original tuo pehmeyttä ja syvyyttä Pilates-metodiin.

Peruskurssi on tarkoitettu aloittelijoille, jonka jälkeen voit jatkaa harjoittelua viikkotunneilla. Yksityistunnilta saat nopeammin taatut tulokset!

PITKÄN, TERVEEN ELÄMÄN JA KAUNIIN VARTALON PUOLESTA - Method Putkisto & Method Putkisto Pilates!
www.methodputkisto.com


  
Ota haaste vastaan ja laita kehosi kuntoon! Minnan luoma tuntikokonaisuus, jossa tunnit toimivat yksittäinkin, mutta osallistumalla kaikille tunnille saat varmasti tuloksia parempaan kuntoon, muodokkaampaan ja hyvinvoivaan kehoon.
  
TimmiX-tunnilla keskivartalo ja pakarat saavat kyytiä. Tärkeät tukilihasryhmät pitävät ryhdin kunnossa ja kehon kuosissa. Pakarat pyöristyvät ja vyötärö kapenee - varma polte luvassa!
  
RennoX-tunnilla huolletaan kehoa erikokoisten rullien ja pallojen avulla. Lihashuolto on tärkeä osa harjoittelua. Lihaskalvojen ja lihasten hieronta sekä venyttely pitää kehon elastisena ja hyvinvoivana.
 
FunX-tunnilla harjoittelun toiminnallisuus on pääroolissa. Liikkeet kuormittavat kehoa kokonaisvaltaisesti. Kehon hallinta, tasapaino, liikkuvuus, lihaskunto sekä aerobinen kunto paranevat. Kuntosalin laitteisto sekä erilaiset pienvälineet ovat vahvasti mukana tunnilla. Tunti opettaa liikkumaan paremmin ja käyttämään kehoa kokonaisvaltaisesti. Olet juuri niin vahva kuin heikoin lihaksesi ja niin liikkuva kuin kirein lihaksesi. 
 
ÄijäX -harjoittelu yhdistää voima-, kestävyys-,  tekniikka- ja kehonpainoharjoittelua monipuolisella tavalla. Tunneilla hypitään, juostaan, nostetaan, soudetaan, roikutaan :) Cross Training tunti herättää sisäisen atleettisi henkiin... Kahvakuulat, renkaat, valjaat, pallot, hyppyboxit, köydet ja kaikki muutkin mukavat härpäkkeet saavat kyytiä! Ohjaaja varmistaa läsnäolollaan oikeat liikesuoritukset ja antaa liikkeelle vaihtoehtoja harrastajan tasosta ja kunnosta riippuen. Vaikka tunti onkin äijämäinen, niin sopii myös hyvin naisille.
 
TehoX-tunnilla treenissä otetaan kehosta kaikki irti. Kolme erilaista harjoituspatteria saavat hien pintaan ja koko kehon tekemään töitä. Lämmittelyn jälkeen treenataan jalat ja kädet, tunnin keskiosassa syke nostetaan ylös lähes maksimilukemiin ja vielä lopuksi treenataan keskivartalo ennen loppuverryttelyä. (tilaustuntina)
 

TERVEYSLIIKUNTA tunnit ovat matalan kynnyksen ryhmiä aloittaa liikuntaharrastus. Tunnit sopivat kaikenikäisille ja -tasoisille liikkujille.

Selätys on ohjattu tunti laitteilla ja pienvälineillä selkävaivoista kärsiville, tiedostaen selän rakenne ja toiminta ja selän alueen ongelmat. Täsmäliike on täsmälääke, oikein ja turvallisesti suoritetuilla liikkeillä selkävaivat voi selättää jopa kokonaan. Tunti toimii myös ennaltaehkäisevänä terveysliikuntatuntina. Sopii kaikenikäisille.
 
Ikiliikkuja on rauhallinen, ajatuksella tehty liikuntatunti. Tunnilla vetristetään ja vahvistetaan kehoa, haastetaan tasapainoa ja välillä jopa vähän hassutellaan. Rennolla otteella, kuitenkin ajatuksella ja tosissaan tehdään töitä lihaskunnon, liikkuvuuden sekä aerobisen kunnon eteen. Toimintakyvyn ylläpitäminen ja fyysisen kunnon parantaminen ovat tunnin ohjenuora.

Lavis-lavatanssijumppa® on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, jota tanssitaan ilman paria. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja ja samalla opit lavatanssiaskeleiden perusteita. Lavatanssi on niin mukavaa, että et edes huomaa kuntoilevasi :) Tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Jokaisella on varmasti tunnilla tähtihetkensä.

Hauska idea myös vaikka työyhteisön TyKy-päivän ohjelmaksi!



TANKOTANSSI

Tankotanssiharrastuksen voi aloittaa kuka tahansa... TODELLAKIN!! (ainoastaan raskaana oleville tankotanssia aloittamista ei suositella). Aiempaa liikuntataustaa ei tarvita. Tunti aloitetaan aina huolellisella alkulämmittelyllä. Tunnilla harjoitellaan erilaisia pyörähdyksiä ja staattisia pitoja lattiasta kattoon ulottuvan vertikaalitangon avulla. Tunnille tarvitset mukaan juomapullon, shortsit, pikkupyyhkeen, lämmittelyyn mielellään pitkähihaisen paidan ja pitkät housut. Käsikorut täytyy poistaa tunnin ajaksi.


Mikäli kiinnostuit, niin jätä yhteystietosi! Kun kiinnostuneita on riittävä määrä, aloitamme seuraavan peruskurssin.


 



ILMATUNNIT

Air-tunnilla katosta roikkuva, vyötärön korkeudella oleva silkkiliina (hammock) jakaa kehon painoa, tukee ja auttaa ohjaamaan painovoimaa haluamaamme kehonosaan.  

Ilmatunti huoltaa ja vahvistaa kehoa ainutlaatuisella tavalla ja on erinomainen apuväline mm. lieviin selkävaivoihin. Lisäksi menetelmällä voi parantaa ryhtiä, tasapainoa ja kehontuntemusta, sekä lisätä ylävartalon puristusvoimaa. Pää alaspäin tehtävät riipunnat (inversiot) ovat monien mielestä ilmatuntien suola. Ilmatunnit ovat saaneet vaikutteita ilma-akrobatiasta ja siksi se on myös todella hauskaa ja antaa perinteiselle harjoittelulle uutta pilkettä. Et tarvitse aiempaa tietämystä tai kokemusta ilmatunneista. Tunnille on tervetullut jokainen ikään ja kokoon katsomatta.

Tule, koe ja ihastu!


Spirals (tilaustunti) on tahdiltaan rauhallinen tanssiin ja Pilatekseen perustuva tunti, jonka on kehittänyt Michael King ja Veronica Ponieman. Molemmat kehittäjät ovat taustaltaan pitkän kokemuksen omaavia ammattitanssijoita ja Pilatesohjaajia. Spirals-ohjelma onkin hienosti rakennettu kokonaisuus, joka sisältää monipuolisesti liikkuvuus-, koordinaatio- ja tasapainoharjoitteita sekä Pilateksesta tuttuja keskikehon lihaskuntoliikkeitä. Tunti on kuitenkin riittävän helppo myös ensikertalaiselle. Liikkeet tehdään inspiroivat musiikin tahdissa ja jokaisessa kappaleessa on oma teemansa. Alkutunnin liikeet tehdään pystyssä ja tunnin loppupuolella siirrytään mattoliikkeisiin. Kaikessa korostuu mukaansa tempaavan musiikin ja liikkeen ihana harmonia, minkä ansiosta tunnet olosi tunnin jälkeen virkistyneeksi ja energiseksi.



Ohjelma pysyy samana 2-3 kuukauden ajan. Mitä tutummaksi liikesarjat tulevat, sitä enemmän nautit musiikin ja liikkeen harmoniasta. Varaudu siihen, että ensimmäisellä kerralla joudut kurkkimaan mallia enemmän, mutta jo seuraavalla tunnilla huomaat kuinka liikkeet virtaavat kivasti musiikin tahtiin. Tunnin jälkeen tunnet kuinka lukot kehossasi ovat avautuneet ja kävelet ulos ryhdikkäämpänä ja virkeämpänä. Tule rohkeasti kokeilemaan, ihastut varmasti!
 
 


FUNCTIONAL MOTION (tilaustuntina)

Functional Motion tunnin keskeinen periaate on, että yksi liike harjoittaa samaan aikaan monia eri lihaksia. Toiminnalliset liikkeet aktivoivat pinnallisten lihasten lisäksi myös tärkeitä asentoa, ryhtiä ja tasapainoa ylläpitäviä syviä lihaksia. Tunnin välineistöön kuuluvat kuminauhat, puntit, pikkupallot ja huippuhauskat ja tehokkaat FlowTonic® -tyynyt. Pieni, mutta pippurinen harjoitusmenetelmä yhdistää toisiinsa voiman ja sujuvuuden pehmeillä liikkeillä. Yhtä tai useampaa sileää levyä liu'uttamalla liikkeet tehostuvat aivan uudella tavalla.

Funktionaalinen harjoittelu sopii kaikille. Yhdistelmäliikkeet sopivat niin kiireiselle kuntoilijalle, painonpudottajalle kuin kiinteyttäjällekin. Se on kiehtovaa ja vaikutukset näkyvät nopeasti sekä arkielämässä parempana ryhtinä, lihastasapainona ja toimintakykynä että urheilijan parantuneena suorituskykynä ja liikejärjestelmän hallintana.
 
Olet juuri niin vahva kuin heikoin lihaksesi, opeta lihaksesi toimimaan yhteistyössä keskenään!
 


Tmi Minna Purhonen, Katinhännäntie 4, 51900 JUVA, minna.purhonen(a)studiomp.fi, Puh. 050 5667732 Mobiili